Aan het einde van het jaar worden vaak de afschrijvingen en lopende contracten met leveranciers onder de loep genomen. En komen automatisch ook de printers aan bod. En blijkt of de aangeschafte printers en of multifunctionals zijn afgeschreven of dat lease- en of onderhoudscontracten in het nieuwe jaar gaan eindigen. Indien de printer hardware is afgeschreven is er niet altijd direct een must om te gaan vervangen. Als de printers nog aan de wensen en eisen voldoen kan het wellicht nog een jaar uitgesteld worden. Tenzij er andere afwegingen zijn die een rol spelen. Denk daarbij aan hoge kosten voor gebruik, onderhoud en het risico op meer reparaties. Bij een lease- of huurovereenkomst is de keuze eenvoudiger. Tenslotte eindigt het contract en waarom zou je het dan verlengen? Een reden kan zijn dat de verlenging van het contract een financieel voordeel met zich mee brengt. Een zogenaamde “offer you can’t refuse”. Soms wil je verlengen omdat er wijzigingen gaan plaatsvinden die nog niet helemaal duidelijk zijn. Inkrimpen of fors groeien. Of denk aan een verhuizing. Speelt dit allemaal geen rol dan is er werk aan de winkel en is de voorbereiding noodzakelijk om te bepalen wat je nieuwe wensen en eisen zijn. En komt de vraag naar boven “welke printer kopen”.