Wereldwijd heeft de coronacrisis een negatieve invloed op de productie van chips. In 2019 en 2020 is de productie capaciteit van chip producerende werelddelen als Noord Amerika, Europa en Azië drastisch gereduceerd. En deze chips zijn nodig als halfgeleider voor de elektronica in allerlei apparaten en voertuigen. Enerzijds hebben de coronamaatregelen er voor gezorgd dat de productie capaciteit door fabrieken met 90% is teruggeschroefd. En anderzijds hebben lagere verkopen er voor gezorgd dat fabrikanten minder chips hebben ingekocht. In dit artikel in het Algemeen Dagblad op 24 Augustus 2021 worden de problemen in de Auto industrie beschreven. https://www.ad.nl/auto/wereldwijde-problemen-door-chiptekort-dit-zijn-de-gevolgen-voor-je-auto~ada13ea8/
Maar ook andere industrieën waar de elektronica chip een belangrijke rol speelt hebben dezelfde levertijd problemen. Zo ook in de printer industrie. De moderne printer en mfp multifunctional bevatten veel elektronica. En voor de productie zijn daarom veel chips nodig. Hoe voorkom je levertijd problemen en wat kan je doen om jezelf goed voor te bereiden? Hier volgen onze 3 tips!
Tip 1 ter voorkoming van printer levertijd problemen; start tijdig met je project
De tip klinkt vrij logisch. Als levertijden oplopen dan is het raadzaam om je printer vervanging traject eerder te starten. Een gewaarschuwd mens telt namelijk voor twee. Bovendien is het nu het vierde kwartaal van het jaar en dat is traditioneel het drukste kwartaal in de printer industrie. Stel daarom je beslissing het printer project te starten niet uit en begin vandaag. Je wilt tenslotte beslagen ten ijs komen en geen verkeerde beslissingen nemen. En je wilt ook de tijd hebben om gedegen de markt te verkennen om zo meerdere offertes met elkaar te kunnen vergelijken. Breng daarom zoveel mogelijk beschikbare data en informatie in kaart. Bijvoorbeeld door je facturen van de laatste vier kwartalen te vergelijken en daarmee inzichtelijk te maken op welke printer en mfp multifunctional welke hoeveelheden geprint worden. Overleg met afdelingen over de ervaringen van de afgelopen jaren en wat zij verwachten voor de toekomst. Welke wensen en eisen zijn er? Welke veranderingen staan op stapel? Zijn dalende printvolumes tijdelijk door de Corona crisis? Of is er een nieuwe werkmethode geïmplementeerd die blijvend is? En is er extra geïnvesteerd in digitale transformatie die van invloed is op het gebruik van printers en mfp multifunctionals? Hoe beter de data en informatie is die je aanlevert aan de printer leveranciers hoe sneller je het project ter vervanging kan doorlopen.
Tip 2 ter voorkoming van printer levertijd problemen; manage het levertijd risico met een alternatief scenario voor de verlenging van je printer huur of lease overeenkomst
Is er een garantie als je tip 1 uiterst adequaat hebt opgevolgd dat je printers en of mfp multifunctionals tijdig worden geleverd? Nee, die garantie is er nooit. Je kan daarom voor het probleem komen te staan dat je huidige printer huur of lease overeenkomst afloopt. En dat er een verlenging noodzakelijk is. In iedere printer huur of lease overeenkomst is een automatische verlenging geregeld. Maar die werkt in deze tijd ook in je nadeel. Want die verlengingen zijn vaak gebaseerd op een verlenging periode van 12 maanden of langer. En daarmee zit je met handen en voeten gebonden aan je huidige printer leverancier. Als je tijdig de printer huur of lease overeenkomst hebt opgezegd dan is de automatische verlenging uitgeschakeld. En ben je ook met handen en voeten gebonden aan de welwillendheid van je huidige printer leverancier. Ga je met deze leverancier weer in zee dan is alles mogelijk. Maar als je mogelijk voor een andere printer leverancier wilt kiezen dan loop je het risico dat je huidige leverancier de printers op de einddatum van je overeenkomst komt ophalen. En dan heb je een serieus probleem. Bespreek daarom tijdig met alle printer leveranciers die je uitnodigt in het offerte traject hoe ze jou kunnen helpen met een alternatief scenario mocht er een echt levertijd probleem ontstaan in relatie tot de einddatum van je printer huur en lease overeenkomst. Zo kan je direct testen hoe de customer experience gaat worden bij een mogelijke nieuwe printer leverancier. Bonus tip, regel direct een verlenging mogelijkheid met je huidige printer leverancier die per maand opzegbaar is. Net als in de mobiele telefoon industrie.
Tip 3 ter voorkoming van printer levertijd problemen; nodig ook online printer leveranciers uit.
Als je al jouw data en informatie uit tip 1 goed hebt voorbereid dan wordt het doorlopen van het aankoop proces een stuk eenvoudiger. En wil je vooral in het verkoop en offerte proces de snelheid er in houden. Wil je korte lijnen en snel schakelen. En ben je gebaat bij een printer leverancier die zijn processen goed geautomatiseerd heeft. En laten we eerlijk zijn. Als je alle data en informatie in kaart hebt gebracht dan is de aanschaf van nieuwe printers en of mfp multifunctionals geen rocket science. Het voordeel van online printer leveranciers is dat zij efficiënt processen hebben geautomatiseerd. Van online informatie tot volledige aankoop of contract afhandeling is een volledig digitaal proces. Alleen hoogstnoodzakelijk wordt er telefonisch of via video conference overleg gevoerd. En levertijden van offertes en aanvullende informatie gaan razendsnel.
Maakt u zich zorgen over de huidige levertijd problematiek of wacht u al heel lang op uw nieuwe printers en of mfp multifunctionals? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via 085-0645459 of test de snelheid van onze digitale processen en doe de gratis printerscan via www.printerscan.nl