blog


Een Printer Toevoegen op een Windows PC of Laptop, hoe doe je dat?

Er zijn van die dagen dan is de ICT afdeling of de IT partner lastig bereikbaar en uitgerekend dan heb je hulp nodig. Je zit op een andere plek op kantoor, je bezoekt een andere vestiging en of er zijn net nieuwe printers of multifunctionals geleverd en geïnstalleerd. En je wil een document printen, maar de printer terplekke is niet te selecteren vanuit Microsoft Word en Powerpoint. De paniek slaat een beetje toe als de telefoon van de expert niet wordt beantwoord, want je meeting staat bijna op het punt van beginnen. Je kan uiteraard altijd het document even delen met een collega die wel toegang heeft tot de printer. Maar ook die is last-minute zich aan het voorbereiden op de meeting. Je staat voor de uitdaging om de procedure printer toevoegen te starten. Hoe doe je dat?

Printer toevoegen op een Windows PC of Laptop

Het printer toevoegen is niet meer zo complex als de early days van windows. Plug and pray is door innovatie plug and play geworden. Een kind kan de was doen. Althans, als je werkt met een moderne versie van Windows en je toegang hebt om zonder toestemming van de ICT afdeling een printer toe te voegen. Het laatste is vaak het geval. Eerst maar eens uitzoeken welke Windows versie is geïnstalleerd. 


Om te achterhalen welke Windows versie geïnstalleerd is, volg je de volgende stappen;

  1. Klik op de Startknop
  2. Ga naar Instellingen
  3. Kies Systeem
  4. En kijk in Info 

De kans vandaag de dag is groot dat je Windows 10 aantreft. Hieronder geven we een aantal mogelijke printer toevoegen optie’s die op kantoor veel voorkomen. Heb je een andere Windows versie google dan “printer toevoegen windows + de versie die je gevonden hebt”.

Een lokale printer toevoegen

Een lokale printer wordt direct verbonden met je PC of Laptop. Vaak via een USB kabel. Zorg dat je of niet te ver weg zit van de printer of regel de juiste lengte kabel om de afstand comfortabel te overbruggen.

Als de printer verbonden is met de PC of Laptop en de printer staat aan dan kan het printer toevoegen proces beginnen. Volg deze stappen;

  1. Klik op de Startknop
  2. Ga naar Instellingen
  3. Kies Apparaten
  4. Selecteer een printer toevoegen
  5. En als finale stap klik op Printer detecteren 

De printer wordt nu vanzelf gevonden. Is dit niet het geval dan is het wellicht nodig om de printerdriver te installeren. Deze download is te vinden op de support pagina van de Printer Fabrikant. Vindt je deze stap te complex of heb je geen toegang om de printer driver te installeren dan rest geen andere mogelijkheid om de systeembeheerder te raadplegen. Of de collega die wel kan printen smekend aan te kijken.

Een Draadloze printer toevoegen 

Je kan een lokale printer verbinden aan je PC of laptop via een kabel. Maar het kan ook draadloos. Je zal de printer dan toegang moeten verschaffen tot het WIFI netwerk.

Stappenplan:

  1. Gebruik het bedieningspaneel van de Printer
  2. Klik op Menu en ga naar Instellingen
  3. Kies de Wireless LAN settings
  4. Selecteer het WIFI netwerk 
  5. Voer het Netwerkwachtwoord in
  6. Volg de stappen van lokale printer toevoegen voor de final check

Om problemen met de draadloze verbinding te voorkomen is het belangrijk dat de afstand tussen PC, Laptop, Printer en WIFI router tot een goede connectie leidt. Heb je connectie problemen verplaats dan de printer of neem contact op met je collega van de IT afdeling.

Een netwerk printer toevoegen

Een netwerk printer is al geïnstalleerd door de systeembeheerder en of printer leverancier. En is daardoor vaak al te selecteren op het moment dat je wil gaan printen. Wel kan het zijn dat je de eerste keer toch even het printer toevoegen proces moet doorlopen. Of misschien wil je de dichtstbijzijnde netwerk printer als standaard printer toevoegen. Je kan dezelfde stappen volgen als bij de lokale printer toevoegen. Volg deze stappen;

  1. Klik op de Startknop
  2. Ga naar Instellingen
  3. Kies Apparaten
  4. Selecteer een printer toevoegen
  5. En als finale stap klik op Printer detecteren 
  6. Selecteer jouw printer als standaard printer

Ook hier geldt dat bij problemen het verstandig is om een expert in te schakelen of je collega even lief aan te kijken en een kop koffie te beloven.

Als het direct goed gaat dan ben je binnen 10 minuten up and running. En die kans is groot. En heb je weer iets geleerd en heb je jouw presentatie of meeting voorbereiding kunnen redden. Heb je nog vragen neem dan gerust contact met ons 

Ervaringen van onze klanten

 

Onze klanten

-->